Cordua & Steno

25. april 2019

Klodens voksende befolkning er det suverænt største klimaproblem, mener flere klima- og miljøeksperter, der foreslår at indføre étbarns-politik i lande med rigtig mange unge for at komme udfordringen til livs. Blandt dem er klimaforsker professor Eigil Kaas, der mener, at overbefolkning er det største klimaproblem. MF for LA Joachim B Olsen mener, at idéen om, at vi skal tage totalitære virkemidler i brug for at løse klimakrisen, simpelthen er noget sludder. Debat i studiet.

En forretningsmæssig succesfuld pølsevogn i Brønshøj lukker nu. Ifølge indehaveren sker det udelukkende fordi antageligt muslimske ”indvandrerdrenge” igennem længere tid har chikaneret indehaveren med snotklatter, kanonslag og trusler alene på grund af, at hun sælger svinekød. Det lokale politi har ifølge indehaveren ikke foretaget sig noget i sagen. DFs gruppeformand Peter Skaarup er gået ind i sagen og kræver en forklaring fra justitsministeren. Hvad skal vi gøre for at komme problemet til livs, hvis der er et problem? Debat mellem Skaarup og det radikale medlem af Københavns Borgerrepræsentation og folketingskandidat i Horsens Karen Melchior.

2. time 

Søndag er der valg i Spanien. Det socialdemokratiske regeringsparti PSOE står til fremgang, men opmærksomheden er på det nye fremadstormende nationalistiske højrefløjsparti VOX, der er EU-skeptisk, vil bevare Spaniens enhed og vil bevare tyrefægtning. Vi får professor fra Romansk Institut, Københavns Universitet Morten Heiberg i studiet for en analyse.

Ukraine har fået en ny præsident. Det er den kun 41-årige skuespiller og komiker Volodymyr Zelenskyj, der politisk er et ubeskrevet blad uden et politisk program. Så hvordan vil han få Ukraine videre, som står med mange problemer blandt andet med Rusland? Vi spørger Weekendavisens korrespondent Andrey Kazankov, der er med på telefon fra St. Petersburg.

Bør vi forbyde politisk annoncering på sociale medier? I dag prioriterer politikere deres kampagnemidler mod internettet, mens de skærer ned på lokalaviser og anden traditionel annoncering. Martin Lidegaard skrev på Altinget i går, "Dermed er der også sket en kommercialisering af dansk politik, og resultatet er uundgåeligt, at partier og politikere med flest penge får mest eksponering og størst mulighed for at blive valgt." Vi ringer ham op om lidt